Brev:
Kræsen efter sygdom?
10. december 2021
Alder:
17 mdr.
Kræsen efter sygdom?
Hej igen Helen
I forlængelse af mit seneste spørgsmål har jeg et nyt et relateret til madvaner. Vores dreng på knap 17 måneder var i oktober indlagt med mavesygdom, hvor han var afhængig af sonde og drop. Han faldt to kurver på sin vægt og har været meget "kræsen" siden. Han har altid haft en stor kærlighed for mad, men nu er han blevet meget selektiv om, hvad han vil spise. Faktisk afviser han alt ud over rugbrød, landbrød, grød, øllebrød, kødsauce og kartoffelbåde. Selv frugt afviser han prompte ved at smide det væk fra tallerknen. Vi samler op og siger "maden bliver på bordet, skat", men det kan vi gøre 1000 gange og han spiser det ikke alligevel. Vi spiser altid sammen og prøver også at give ham fred til at "passe sin egen tallerken", men han skælder os tydeligt ud, hvis han ikke synes om menuen.
Vi bliver i tvivl om, hvorvidt vi skal "føje" ham i hans madpræferencer. Lige nu giver vi ham rugbrød efter ca. 15 min., hvis han ikke spiser noget af det, vi tilbyder ham. Han er blevet lidt for slank og pga. hans allergi, har vi i forvejen svært ved at få nok energi i ham. Hvad ville du foreslå?
Venlig hilsen
Valdemars mor